Laster

laster...

0 Varer i handlekurven.
Forsendelse 0 ,-
Total 0,00 NOK

Hvor reklamerer jeg?

Du har alltid 12 måneders garanti hos Refurb. Selv om vi gjør alt vi kan for at du ikke skal oppleve feil på ditt produkt, så kan elektronikk noen ganger være vanskelig. Skulle du derfor mot formodning trenge å reklamere på ditt kjøp hos oss, så skal du gå til følgende side på refurb.no: Reklamasjon

Her kan du se bilde:

Windows licens

Du skal enten taste inn ditt ordrenummer eller fakturanummer og e-mail, og trykk deretter finn informasjon. Du blir så ført videre til en side hvor du skal beskrive feilen på produktet.

Har du oppgradert til Windows 10?

Har du, eller vurderer du å oppgradere til Windows 10, så anbefaler vi at du leser denne artikkelen:
https://www.refurb.no/windows-10-opgradering

Problemer ved oppstart?

Hvis du opplever problemer med å starte din maskin, vil ditt første skritt mot løsningen av dette være å gjøre en PMU-reset. Dette gjøres ved å avmontere batteriet samt strømkabelen, deretter holdes slå på/slå av knappen inne i 20 sekunder. Så settes strømkabelen i maskinen, og denne startes. Etter en suksessfull oppstart monteres batteriet og annet tilbehør.

Problemer med din PC? Prøv restaurering

De fleste problemer du opplever med din PC skyldes enten virus/malware eller andre software problemer. Derfor vil en restaurering av din maskin være et godt første steg når du opplever problemer.

Ved en restaurering blir maskinen reinstallert så den er som da du mottok den fra Refurb, altså har den fortsatt alle drivers og er nesten fult oppdatert med Windows update.

OBS: Vær oppmerksom på at alt det du har liggende på computeren av programmer og dokumenter vil bli slettet.

Vi har under klargjøringen av din gjenbrukte computer plassert en recovery partition – noe som vil si at vi har reservert en del av harddisken - som du kan bruke til restaureringen av maskinen, her finner du en guide til å gjennomføre en restaurering.

  • Gå til skrivebordet
  • På skrivebordet finner du ikonet "System Recovery", trykk på dette.
  • Et vindu åpnes når du har mulighet for systemgjenoppretting.
  • I dette vinduet finner du muligheten "Avanserte gjenopprettelsesmetoder", trykk på denne
  • Nå åpnes et nytt vindu hvor du får muligheten "reinstaller Windows", trykk på denne
  • Restaureringen begynner nå, og du skal bare følge guiden.
  • Din maskin er nå reinstallert, hvis du stadig opplever problemer – så kontakt oss.

Første oppstart - Hvor finner man produktnøkkelen?

Ved første oppstart av din maskin blir det spurt etter brukernavn samt adgangskode. Av hensyn til din sikkerhet blir ditt Login først opprettet når du starter computeren første gang.

Det er derfor dine personlige Login-opplysninger skal være personlige, og bare du som kjenner.
TIPS: Hold dine Login-opplysninger personlige og gjør det vanskelig å gjette for andre. Google har laget en guide som du finner her: Opprett et avansert passord

Heretter spør Windows deg om din Lisensnøkkel. Denne er å finne på bunnen av bærbare computere, og på siden/toppen av stasjonære computere. Nedenstående bilder viser lisensklistermerket:

Windows licens

Hvis koden ikke godkjennes er det oftest grunnet å ha avlest feil. Vi anbefaler derfor at du tar et bilde og forstørrer det opp, slik at det blir lettere å lese. Du skal taste inn lisenskoden, også kalt produktnøkkelen eller productkey, innen 30 dager fra mottakelsen.

Din maskin har fått antivirus installert

Ved første oppstart av din nylige mottatte brukte computer, vil du bli møtt av en pop-up til p gjennomføre installasjon av Microsoft Security Essentials. Dette er et gratis antivirusprogram som klarer alle normale antivirus behov. Hvis du velger å installere et annet antivirusprogram ut over Microsoft Security Essentials, skal du avinstallert Microsoft Security Essentials, da det kan gi store problemer å kjøre med 2 antivirus programmer på samme tidspunkt. Du kan lese mer om Microsoft Security Essentials her: Microsoft Security Essentials

Hva er forskjellen på en SSD og en vanlig harddisk?

En konvensjonell harddisk (HDD) Består av bevegelige deler i form av disker, som snurres rundt og leses/skrives på ved enten 5400 eller 7200 omdreininger i minuttet. Et alternativ til HDD er en SSD, en Solid State Disk. Den har ingen bevegelige deler og fungerer akkurat som en USB-penn. Det betyr at den kan starte og stoppe både installasjonen av Windows, samt programmer mye hurtigere enn den konvensjonelle harddisken. Prisen pr. gigabyte (gb) plass på harddisken er markant bedre på en standard HDD. Så har du bruk for mye plass er HDD det økonomisk beste valget. På oppstartstiden alene vil en HDD bruke mellom 1-4 minutter, alt etter hvor fylt disken er. Dette kan en SSD klare på 20-30 sekunder.

Varens tilstand?

Gjenbrukte og refurbished varer fra Refurb selges på bedre vilkår enn kjøpsloven foreskriver. Det betyr at du alltid har 14 dagers returrett, 12 måneders garanti og 5 års reklamasjonsrett. Det kan vi gjøre fordi en gjenbrukt computer er blitt grundig testet over en lengre periode. Derfor opplever vi hos Refurb markant færre reklamasjoner enn tilsvarende nye varer. En stor rapport utarbeidet av Consumer Reports har innsamlet data om reklamasjoner hos de største produsentene av bærbare computere. Refurb opplever under halvparten så mange reklamasjoner som angitt i rapporten – selv om vi garanterer for produktet i 12 måneder. Les hele rapporten her: LaptopReliability

Det kan være estetisk forskjell på våre produkter. Derfor gir vi samtlige produkter en betegnelse for standen slik at du vet hva du kan forvente av den varen du kjøper. Betegnelsen vil være å se under beskrivelsen på hvert enkelt produkt. Alle våre varer selges som fungerende og funksjonelle, dvs. at det ikke forekommer defekter som påvirker bruken av utstyret.

VIS OVERSIKT OVER GRADERING: Varens tilstand

Her kan du se en full oversikt over hvordan vi graderer de enkelte enhetene: Grading

Batteritiden avhenger av hvilken klasse den er i. Vi har N, R, A+, A, B og C. Nedenfor kan du se hvor mye batterikapasitet vi minimum garanterer for hver klasse.

  • N Class: 100%
  • R Class: 100%
  • A+ Class: 75%
  • A Class: 75%
  • B Class: 50%
  • C Class: 10%

Her kan du lese mer om hvordan du tar vare på ditt batteri: Bedre batteri-levetid for ditt batteri

Fikk du ikke svar på dine spørsmål?

Hvis du ikke fikk svar på ditt spørsmål? Så kan du kontakte oss her